Forskning i praksis

Alleeleveneforskning

Elevene har undersøkt blant annet sammenhengen mellom spenst og hurtighet og om førsteinntrykk har mye å si. I alle studiene har elevene planlagt metode for å undersøke hypotesen sin, og alle artiklene er delt inn i bakgrunn for studiet, metode, resultat og konklusjon. Dette er en smakebit på ekte forskning!

På sløyden møtte jeg to grupper som hadde bygget hvert sitt vannkraftverk. "Vår lærer Rune Hageberg ga oss i oppgave å bygge et vannkraftverk som kunne være modell i naturfagsundervisningen," forteller Martin. "Men vi måtte selv tenke ut hvordan vi skulle bygge det og få det til å fungere." Vannkraftverkene har et magasin på toppen. Derfra renner vannet i rør ned til turbinen. Turbinen drives rundt av trykket fra vannet. En aksling er festet til turbinen, og på akslingen er det festet en magnet. Akslingen går tett inntil en kobberspore. Elektronene i kobbersporen er negativt ladet, og derfor drar den positive polen i magneten i elektronene. Dermed får vi ladde partikler i bevegelse, som er lik strøm!

En annen gruppe har sett på hvilket materiale fremtidens broer bør bygges i, og testet styrken på broer bygget av papir, plast og tre. Videre har noen elever undersøkt hvordan musikk påvirker humøret. Hvordan trening, kosthold og hvile påvirker skoleprestasjoner har også blitt forsket på!

Elevene har reflektert over styrker og svakheter i studiene sine, og de har lært hvordan man gjennomfører et forskningsprosjekt fra start til mål i den virkelige verden. Under kan dere lese artikkelsamlingen fra forskning i praksis!

Artikkelsamling FIP 2016-2017.pdf